Podstawą wyróżnienia segmentów każdego rynku, jak i rynku pracy, jest interpretowanie rynku, jako zbioru uczestników, których charakteryzują odmienne cechy, którzy różnią się potrzebami, siłami nabywczymi, motywacją, skłonnościami do podatności na bodźce rynkowe, przyjmujące charakter racjonalny i nieracjonalny. Kryteria tego typu mogą być określone w różnorodny sposób i może być ich znacznie więcej, dlatego też wyróżnia się tak wiele segmentów każdego rynku.
Segment rynku, w przypadku analizowanego rynku pracy, stanowi określenie grupy pracodawców i pracobiorców, których charakteryzują określone cechy. Na grupę taką składają się osoby posiadające określone kwalifikacje, określony zawód, ale również płeć, wiek itp. Podział ten może być znacznie bardziej ogólny, odnoszący się również do pracodawców, wśród których możliwe jest wyszczególnienie segmentu rynku pracy o charakterze budowlanym, rolniczym itp. Możliwa jest również interpretacja segmentu polegająca na wyróżnieniu zbioru zajęć i miejsc pracy. [źródło: 1]
Podział rynku pracy na segmenty może odbywać się według wielu zróżnicowanych kryteriów.
Według sektorów gospodarki:
Według poziomu kwalifikacji jakimi dysponuje pracownik:
Według rodzaju zatrudnienia:
Według sezonowości:
Według rodzaju umowy:
1. Katarzyna Głąbicka, Marek Okólski, Dariusz Stola „Polityka migracyjna Polski”, Warszawa, 1998, Uniwersytet Warszawski, str. 6.