Tak sposób, jak i nasilenie korzystania z mediów przez dzieci jest w dużym stopniu adekwatne do zachowań, które są przez nie obserwowane u osób dorosłych funkcjonujących w jego otoczeniu, także rówieśników, czy rodzeństwa. Nie bez znaczenia są również zainteresowania i predyspozycje każdego młodego człowieka. Jeśli większość wolnego czasu jest spędzana przez dziecko przed komputerem powinien to być sygnał dla rodziców, którzy powinni zastanowić się nad własnym postępowaniem, ponieważ to oni stanowią przykład, który jest naśladowany. W takiej sytuacji należy określić do czego mają być wykorzystywane media i samemu dać przykład dziecku.
Im szybciej pojawią się widoczne dla dziecka postawy i zachowania będące alternatywą dla komputera, tym większe są szanse, że zagrożenie związane z uzależnieniem od komputera i Internetu zostanie zażegnane. Określenie akceptowalnych granic korzystania z Internetu powinno odbywać się przy aktywnym udziale dziecka, tak by możliwe było wypracowanie kompromisu, który umożliwi pogodzenie potrzeb wszystkich osób w rodzinie. Samo przyjęcie pewnych założeń jednak nie wystarczy, potrzebna jest bowiem konsekwencja w ich realizacji. Istotne jest rozwiązywanie i ustalanie tego typu problemów i granic wspólnie na podstawie rozmowy wszystkich zainteresowanych osób, a nie tylko zakazów lub nakazów formułowanych przez rodziców.
Wśród zachowań i zasad wpływających korzystnie na postawy w odniesieniu do komputera i Internetu wymienić można:
- czas korzystania z komputera powinien być dostosowany do wieku i możliwości każdego dziecka, a kontrola tego typu powinna być rozszerzona również na domy dzieci, u których dziecko spędza czas wolny, co można uzyskać poprzez odpowiednie uzgodnienia i współpracę;
- konieczne jest kontrolowanie witryn internetowych, jakie przeglądają dzieci;
- bardzo ważnym aspektem jest utrzymanie odpowiedniego kontaktu z dzieckiem, rozmawianie z nim na każdy temat i dbanie o szacunek i zaufanie, którym dziecko powinno darzyć rodziców i bez którego nie zwróci się do nich z prośbą o pomoc w sytuacji, gdy będzie miało problem, również problem z jakim zetnie się w Internecie;
- im większa będzie liczba alternatyw spędzania wolnego czasu, tym słabsza będzie pokusa przesiadywania przed komputerem lub telewizorem, warto pamiętać również o konieczności dbania o ruch na świeżym powietrzu, czy podejmowanie innych aktywności ruchowych z dzieckiem;
- Internet poza wieloma korzystnymi możliwościami jego wykorzystania stanowi również źródło niebezpiecznych treści, a kontrola ze strony rodziców często jest ograniczona znacznie bardziej niż na przykład treści telewizyjne, mimo, że częściowo jest możliwa dzięki wykorzystaniu odpowiedniego oprogramowania;
- warto regularnie wraz z dzieckiem skorzystać z komputera, zagrać w jego ulubioną grę lub szukać wspólnie informacji w Internecie, ponieważ takie zainteresowanie ze strony rodziców oznacza duże korzyści zarówno dla dziecka, jak i rodzica, ponieważ pierwszemu dostarcza satysfakcji przekazywania rodzicowi własnych doświadczeń, a rodzic może poznać rodzaj rozrywki, która jest tak chętnie wybierana przez dziecko.